Pysäköinninvalvonta

  • Onko lupa ollut pysäköinnin aikana näkyvällä paikalla auton kojelaudalla? Suositeltavaa olisi kiinnittää lupa esimerkiksi tuulilasin alalaitaan. Mikäli vammaisen pysäköintilupa ei ole ollut näkyvällä paikalla pysäköinnin aikana, on kyseessä pysäköintivirhe. Näin on asian ratkaissut Oulun hallinto-oikeus ratkaisussaan Oulun HAO 06.06.2005 05/0251/1. Q-Park noudattaa ratkaisukäytännöissä tätä oikeuskäytäntöä.
  • Saapumisajaksi pysäköintikiekkoon on merkittävä pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti, siitä riippuen kumpi ajankohta on aikaisempi. Esimerkiksi pysäköitäessä auto klo 10.15 tulee kiekko asettaa osoittamaan klo 10:30. Merkittyä saapumisaikaa ei saa muuttaa. Pysäköintikiekon pääperiaate on, että kiekkoa käytetään vain silloin, kun se on pakollista.
  • Valvojamme ottavat valokuvan jokaisesta autosta, jolle valvontamaksu annetaan. Autoilijan reklamoidessa saamastaan pysäköintivalvontamaksusta tutkimme autosta ottamamme valokuvat, joiden perusteella ratkaisemme saapuneet reklamaatiot. Tämän jälkeen laadimme vastineemme reklamaatioon. Reklamaatiot käsitellään huolellisesti, ja tavoitteena on oikeudenmukainen lopputulos.
  • Käsittelemme reklamaatiot saapumisjärjestyksessä. Reklamaatioiden käsittelyaika on noin 1-2 viikkoa.
  • Reklamaatiossa tulee olla reklamaation syy/peruste, asian numero, auton rekisterinumero, valvontamaksun antamisaika sekä yhteystiedot, minne vastine lähetetään.
  • Lähetettyäsi reklamaation, ei kyseistä valvontamaksua tarvitse suorittaa, ennen kuin olet saanut kirjallisen vastineemme.
  • Q-Parkin antamassa valvontamaksussa ei ole kysymys sakosta eikä kunnallisen pysäköinninvalvojan määräämästä julkisoikeudellisesta pysäköintivirhemaksusta.

    Kyseessä on yksityisen pysäköintialueen haltijan yksityisoikeudellinen oikeus asettaa pysäköinnille sopimusehtoja. Ehdot ilmaistaan selkeästi Q-Parkin alueelle asettamissa kylteissä, sekä asukaspysäköintitapauksissa myös vuokranantajan käyttöön annetussa pysäköintiluvassa.

  • Tieliikennelain (TLL) pykälässä 28.2 todetaan, että pysäköinti yksityisellä alueella ilman kiinteistön omistajan tai haltijan lupaa on kielletty. Yksityisellä alueella pysäköidessään autoilijalla on lisäksi TLL 28 §:ssä säädetystä kiellosta johtuva velvollisuus selvittää alueella voimassa olevat pysäköintiehdot. Tekemällä pysäköinninvalvontasopimuksen kanssamme kiinteistön haltija valtuuttaa Q-Parkin valvomaan alueen pysäköintiä. Tällöin Q-Parkilla on oikeus harjoittaa pysäköinninvalvontaa tilaajan hallitsemalla alueella. Pysäköintialueille asennetaan opastintaulut, joissa kerrotaan pysäköinnin ehdot ja näissä kylteissä olevia pysäköintiehtoja tulee aina noudattaa.
  • Maksamattomat laskut käyvät läpi normaalin muistutus- ja perintäprosessin. Sen jälkeen maksamattomille saataville haetaan maksutuomio käräjäoikeudesta. Maksutuomion jälkeen saatava voidaan periä ulosotossa.

    Valvontamaksu peritään saatavien perinnästä annetun lain mukaisesti noudattaen hyvää perintätapaa. Viimekädessä saatava tullaan perimään käräjäoikeudessa nostettavalla kanteella. Maksamalla valvontamaksun eräpäivään mennessä vältyt perintäkuluilta.

    Q-Park on tehnyt sopimuksen maksumuistutuspalvelusta ja valvontamaksujen perinnästä Svea Perintä Oy:n kanssa. Maksamattomat valvontamaksut siirretään heille perittäväksi.

  • Valvontamaksusta voi valittaa tekemällä kirjallisen reklamaation Q-Parkille. Jos olet tyytymätön Q-Parkilta saamaasi kirjalliseen vastaukseen, voit pyytää neuvoa kunnalliselta kuluttajaneuvojalta ja/tai antaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

Taskuparkki

  • Jos olette kirjautuneena ulos ja olette hukanneet tai unohtaneet salasananne, pääsette pyytämään salasanan vaihtolinkkiä sähköpostiinne painamalla sovelluksen kirjautumisikkunasta ”Unohditko salasanasi?”-linkkiä. Saatte linkin sähköpostiinne hetken kuluttua. Linkki on voimassa 24 tuntia. Jos linkki ei jostain syystä toimi, tai linkin tilaamisesta on kulunut yli 24 tuntia, voitte aina tilata linkin uudelleen.

  • Ladattuanne puhelinsovelluksen ja rekisteröidyttyänne, pääsette kirjautumaan sovellukseen sisään. ”Omat tiedot”-välilehdestä pääsette lisäämään maksukortin tiedot – näitä tarvitaan pysäköinnin veloitukseen.

    Pysäköinnin pääsette aloittamaan joko etsimällä haku-toiminnolla pysäköintialueen, tai sijaintitiedot sallittuanne sovelluksen avatessanne Taskuparkki tunnistaa, millä pysäköintialueella olette.

    Painamalla ”Aloita pysäköinti”, ja tämän jälkeen valitsemalla haluamanne maksukortin, pääsette vahvistamaan pysäköintinne kyseiselle pysäköintialueelle. Lähtiessänne painakaa punaista ”Poistu” tai ”Lopeta”-nappia. Tällöin sovellus katkaisee pysäköintinne, ja pysäköintihinta veloittuu antamaltanne maksukortilta automaattisesti. Saatte veloituksesta kuitin antamaanne sähköpostiin.

    Kuukausiluvalla voitte pysäköidä kyseisellä alueella sen aukioloaikojen puitteissa, eikä teidän tarvitse aloittaa pysäköintiä erikseen. Kuukausilupa on voimassa 30 päivää kerrallaan, ja korttiasetustenne niin salliessa, uusiutuu automaattisesti. Tämän uusiutumisen pääsette ottamaan pois päältä ”Pysäköintiluvat”-välilehdessä.

  • Tarkistattehan, että teillä on viimeisin päivitys sovelluksesta. Jos sovellus tai sen napit eivät reagoi, sulkekaa sovellus ja avatkaa se uudelleen. Jos haluamanne pysäköintilupa ei näy, tai ongelmat jatkuvat, otattehan yhteyttä asiakaspalveluumme! Autamme teitä mielellämme.

    Taskuparkin asiakaspalvelu

    T. +358 207 812 461
    taskuparkki@q-park.fi

  • Jos käytätte vieras- tai kertapysäköintiä, pääsette ennen pysäköinnin vahvistamista lisäämään tai vaihtamaan rekisterinumeronne. Jos teillä on kuukausilupa, pääsette vaihtamaan rekisterinumeronne pysäköintialueelle ”Pysäköintiluvat”-välilehdestä. Valitkaa haluamanne kuukausilupa, ja rekisterinumeronne vieressä olevaa harmaata kynä-ikonia painamalla pääsette muuttamaan lupaan liitettyä rekisterinumeroa.

  • Jos lupaa ostaessanne teille tulee ”Tapahtui virhe, yrittäkää myöhemmin uudelleen”, saattaa tämä johtua vanhentuneesta maksukortista, katevarauksen ongelmasta tai veloitusjärjestelmän hetkellisestä häiriöstä. Maksattehan pysäköintinne alueelle jollain muulla tavalla, ja jos ongelma jatkuu, olettehan yhteydessä asiakaspalveluumme. Autamme teitä mielellämme!

    Taskuparkin asiakaspalvelu

    T. +358 207 812 461
    taskuparkki@q-park.fi

Verkkomyynti

Please wait
Online maksutavat
American Express
Maestro
Mastercard
VISA